Bokrecension av första boken om Musse och Helium

Senast uppdaterad: 06 september 2022

Musse och Helium är de oerhört populära böckerna om två äventyrliga möss skrivna av Camilla Brinch. Böckerna har blivit en stor succé bland yngre barn och vi har läst första boken i serien och delar med oss av våra tankar och lite allmän fakta om mössen.

Just nu finns det totalt sex Musse och Helium böcker och den första boken i serien som är den som vi läst heter "Mysteriet med hålet i väggen". Musse och Helium är två möss som bor hemma hos Camilla och mössen kan prata med varandra. I denna bok så får vi hänga med när mössen hittar ett hål i väggen hemma hos Camilla som leder dem ut i en helt ny värld, djurvärlden.

I djurvärlden så är de prins respektive prinsessesa men trots det så är inte allt guld och gröna skogar. De har blivit bortförda från djurriket eftersom att Duvjägaren vill tillfångata dem för att komma över en åtråvärd skatt i djurriket, Guldosten. I djurriket får vi stifta bekantskap med många spännande karaktärer som varulvar och grislejon.

Vi tyckte verkligen om denna första bok med Musse och Helium. Böckerna är inte skrivna i något jättetempo vilket jag har förstått att inte alla uppskattar men det var ingenting som vi tyckte var något problem. Världarna är så vackert illustrerade och fantasin kan flöda vilket gör att det inte gör något om det stundtals är lite lägre tempo i berättelsen. Tempot till trots så tyckte min 5-åring att boken var både jättespännande och samtidigt väldigt rolig.

Det är ganska mycket text jämfört med andra böcker som riktar sig till barn från 6 års ålder men den fantasyinspirerade världen tillsammans med spänningen gjorde att textmängden snarare var ett plus för oss. Det här är en bok som jag förstår att barn har lätt att älska och vi kommer definitivt läsa fler böcker i denna serie.

Det här är en bok som vi varmt rekommenderar! Vi högläste första boken och det var ett intresse från mitt barn som jag inte tidigare har sett när vi läst och det är ju ett betyg gott som något.

Det är Camilla Brinck som är författare till böckerna och storyn om hur hon kom på idéen till berättelsen är lite smårolig. Tidigare så jobbade hon som DJ och musiker och det var när hon satt och mixade ljud och ett reglage var felinställt som hon hörde ett ljud som hon tyckte lät som musröster. Det var så idén föddes som hon sedan jobbade vidare med och som nu blivit en så stor succé bland barn.

Som vi skrev inledningsvis så finns det idag 6 stycken böcker om mössen och en sjunde bok är annonserad men ännu inte släppt. Musse och Helium del 7 - En oväntad vändning släpps den 27:e juni 2022. Än så länge har inte Camilla Brinck uttalat sig om hur många böcker det blir i andra serien men vi kan nog räkna med att det kommer släppas många fler böcker med tanke på bokseriens popularitet.